Холод вчить нас цінувати тепло…Темрява вчить цінувати світло…А війна навчила цінувати кожну мить, давши нам, освітянам, багато нових важливо життєвих уроків. Адаптуючись до нових реалій та викликів у 2022-2023 навчальному році діяльність закладу спрямовувалась на дотримання вимог законодавства України в частині забезпечення Державних гарантій у сфері освіти, забезпечення прав кожної дитини на освіту. Впродовж навчального року ми консолідували зусилля для прийняття виважених та ефективних рішень, намагались миттєво вживати заходів щодо вирішення непростих питань. Ми завершили воєнний 2022-2023 н.р.. Це 175 навчальних днів, з яких більше половини - з повітряними тривогами, кожен третій навчальний день – з віяловими відключеннями світла та інтернету. Для усіх нас він був випробувальним. Та це нас не зупинило і не зламало, а, навпаки, посилило нашу непохитність волі та підкреслило потужність нашого потенціалу, що допомогло продовжити навчання. Повномасштабне вторгнення росії в Україну суттєво змінило умови роботи закладу та спонукало до переомислення пріоритетів в освітньому процесі. Зокрема наш заклад зосередив свою увагу на п’яти пріоритетних напрямках, щоб ефективно функціонувати у цих складних умовах.

Пріоритет №1- забезпечення безпеки дітей і працівників закладу та освітнього процесу.

Гаряча фаза війни, яку росія розпочала проти України, вже йде 552 дні. 24 лютого 2022 року ми прокинулись раніше, ніж просигналили наші будильники. Відтоді наші діти жили в постійному пошуку безпечного прихистку. В вересні 53, а в травні 59 наших учнів, перебували за межами України у 14 країнах світу. Проте 601 дитина залишилась на території України. Тож завдання адміністрації було зробити все задля повернення дітей до життя, до навчання. Готуючись до 2022-2023 н.р., адміністрація закладу робила все можливе, щоб забезпечити безпечні та комфортні умови для кожного учасника освітнього процесу: учнів, працівників закладу, батьків. Адміністрація закладу, класні керівники, соціально-психологічна служба доклали чимало зусиль для повернення дітей до очного навчання. Задля цього в серпні 2022 року було здійснено ряд підготовчих заходів:

• приведення підвального приміщення у належний стан з метою створення найпростішого укриття;

• проведення навчальних тренувань з технічними працівниками, класними керівниками, учителями-предметниками на випадок евакуації за сигналом повітряної тривоги;

• визначено роль психологічної служби закладу у підтримці усіх учасників освітнього процесу;

• з метою вивчення безпекової ситуації в укритті, батькам була надана можливість оцінити надійність сховища;

• розроблено Інструкцію щодо дій персоналу по забезпеченню безпечної та швидкої евакуації учасників освітнього процесу під час повітряної тривоги, розроблено Положення щодо організації роботи соціально-психологічної служби в умовах воєнного і післявоєнного станів;

• здійснено попереднє вивчення запитів родин 646 учнів, а це 98%, чиї діти здобували освіту в закладі, щодо вибору форми навчання на початок 2022-2023 н.р.

• запущено челендж //Повертайсь до навчання//

Можливо не все вдалось на 100%, проте важливо визнати, що спільні зусилля, які були прикладені, дали можливість батькам зробити вибір щодо бажаної форми навчання.

Розуміння важливості безпеки та комфорту для учнів, педагогічного і технічного персоналу, попри усвідомлення того факту, що якісну школу, перш за все роблять люди, а потім вже стіни і красиві парти, змусили адміністрацію продовжити шукати шляхи і можливості для покращення дизайну закладу, зміцнення його матеріально-технічної бази, покращення умов перебування дітей та педагогів в школі. Так, з вересня 2022 року по серпень 2023 року нам вдалось чимало:

· за фінансової підтримки міської влади та управління освіти в грудні 2022 року було завершено капітальний ремонт пожежної сигналізації та системи оповіщення повітряної тривоги вартістю 763121 грн. та підключено систему до пульту центрального пожежного спостереження «Європожежсервіс»;

· для забезпечення комфортного та економного обігріву невеликого приміщення було придбано газовий конвектор вартістю 13500 грн.

крім того, за бюджетні кошти:

· замінено 7 вікон в спортивній залі загальною площею 59,22 м2 вартістю 232067 грн;

· замінено двері в спортивній залі на металопластикові вартістю 27500 грн.;

· замінено 32 дерев’яних вікна на металопластикові на суму 562332 грн. в кабінеті фізики (№43, 4 шт.), в кабінеті інформатики (№45, 2шт.), в кабінеті правознавства (№24, 2 шт.), в приміщенні препараторської хімічного кабінету (1 шт.) та в каб.№16 (1 шт.), в кабінеті обслуговуючої праці (№49, 4 шт.), в їдальні (8 шт.), на коридорах триповерхової будівлі (10 шт). Цю роботу буде продовжено.

· для ремонту підлогового покриття в каб.№24 на суму 13031, 50 грн. було придбано і покладено лінолеум площею 36 м2;

· на суму 10428 грн. було придбано два фліпчарти, що використовуватимуться нами при проведенні презентацій, групових заходів тощо.

І це ще не все, що нам вдалось. Більш детальну інформацію про рух грошових коштів з червня 2022 по червень 2023 року ви можете отримати з фінансового звіту, розміщеного на шкільному сайті закладу.

Піклування про педагогів є невід’ємною та надзвичайно важливою частиною належного функціонування школи та якісної освітньої системи. Тож було прийняте рішення щодо встановлення в учительській кулера для води, подарованого членкинею фракції політичної партії «За конкретні справи» Світланою Павлишиною. Так, це не кавомашина, про яку мріє кожна сучасна жінка, та він теж має свої переваги: можливість отримати охолоджену або гарячу воду в будь-який момент. Тож надіємось, що з часом і у нашій учительській ми відчуватимемо аромати еспресо, лунго та ристрето.

Відчули підтримку міжнародного дитячого фонду ЮНІСЕФ. Дякуємо сьогодні представникам фонду за подарований спортивний інвентар, канцтовари для дітей. В червні 2023 року наш заклад отримав від фонду ще 13 шкільних рюкзаків, які теж наповнені канцелярським приладдям, та чекають на своїх нових власників.

За підтримки міжнародного благодійного фонду «Руки друзів», що реалізується в партнерстві з благодійною організацією Plan International та фінансується Федеральним Міністерством економічного співробітництва та розвитку Німеччини, нам вдалось поповнити матеріально-технічну базу закладу. Зокрема, за нашим запитом нам було подаровано принтер, ксерокс, генератор, мультимедійну дошку та проектор. Загальна вартість подарованого складає 68595 грн.

Це дозволило нам дещо модернізувати кабінет №24, який буде використовуватись як конференц-зал для проведення нарад, конференцій, зустрічей для невеликої групи людей, засідань учнівського самоврядування.

Благодійним фондом було виділено 220409 грн на заміну 14 старих віконних дерев’яних блоків на металопластикові на 1 і 2 поверхах двоповерхової будівлі. Сподіваємось, що заміна вікон не лише надасть привабливого зовнішнього вигляду школі, а, в першу чергу, забезпечить тепло в шкільних коридорах та ізоляцію від зовнішніх шумів. Проте через плин кадрів серед техперсоналу тут досі залишилось невирішене питання відкосів, яке вкрай ближчим часом потрібно буде вирішити, адже наближатиметься зима.

Приємною стала новина, що наш заклад потрапив у грантову програму по утепленню фасаду школи. Перші кроки зроблено: за бюджетні кошти виготовлено проєктно-кошторисну документацію, а це 180000 грн. Чекаємо на реалізацію проєкту.

Неоціненою залишається батьківська підтримка. Завдячуючи їх розумінню та допомозі ми маємо сьогодні встановлену велопарковку (родина Вихристюків). Тобто тепер у нас є безпечне та організоване місце для зберігання велосипедів, що підтримує активний та здоровий спосіб життя наших дітей. Ми маємо сьогодні сучасний телевізор (16999 грн), подарований батьками випускників 9-х і 11-х класів. Нам вдалось замінити внутрішнє наповнення та оббити два дивани, що знаходяться на 1 поверсі нової школи. На перетяжку та ремонт диванів було витрачено 7400 грн. спонсорської допомоги родини Тимощуків. Було оновлено три шкільні стенди. Загальна вартість реставрації становила 2880 грн. За фінансової підтримки родини Тимощуків нам вдалось оновити освітній простір в каб. №24.

Пошук – це нові можливості. Тож у 2023-2024 н.р. намагатимемось продовжити моніторити сайти. Продовжимо співпрацю з благодійним фондом «Київська школа економіки», який діє в рамках проєкту «Save Education», з облаштування укриття.

Але безпечне освітнє середовище – це не лише наявність в закладі освіти укриття, а й дотримання багатьох інших компонентів, норм і вимог. Зокрема, дотримання карантинних обмежень, ремонтні роботи із якісних матеріалів, придбання протипожежних засобів. Так влітку ми придбали ще 1 вогнегасник, провели діагностику та перезарядили 45 вогнегасників. Тобто наш заклад забезпечений вогнегасниками на 95%. Відбулась зміна дислокації кабінетів. Зокрема, уся початкова школа буде розміщуватись на І поверсі дво- і триповерхових будівель, кабінет математики (№14) і кабінет англійської мови (№15) знаходитимуться на ІІ поверсі у каб. №28 і каб. №30 відповідно. Звичайно, це не таке вже і велике досягнення та, організовуючи це, я керувалась принципами доцільності, практичності та принципами НУШ.

У новому 2023-2024 н.р. пріоритетними залишаються питання створення безпечного освітнього середовища у закладі, здійснення заходів щодо мінної безпеки, забезпечення комфортних умов для учасників освітнього процесу. Ми продовжимо роботу над облаштуванням укриття, формуванням сучасного освітнього середовища Нової української школи, шукатимемо шляхи модернізації шкільної їдальні та харчоблоку. На що потрібно великі кошти і час.

Пріоритет №2- забезпечення якості освіти в умовах війни

Та не вся та цукерка смачна, що у яскравій обгортці. Або, як кажуть у народі: «Не все те золото, що блищить». Тому пріоритетним завданням №2 в управлінській діяльності школи у минулому навчальному році було здійснення контролю за забезпеченням якості освіти в закладі в умовах війни.

Війна змінила життя багатьох українців, освіту, тож ми повинні були гнучко реагувати на ці виклики та забезпечити права дітей на освіту в таких умовах.

Тож станом на 01 вересня 2022 року освітнім процесом в закладі були охоплені усі 660 здобувачів за різними формами:

· за змішаною формою (поєднання очного і дистанційного режимів) 177 учнів;

· за дистанційною формою - 451 учень;

· за сімейною формою - 29 учнів;

· за індивідуальною формою (педагогічний патронаж) – 2 учнів;

· за екстернатною формою – 1 учень.

Дані форми здобуття освіти організовувались згідно чинного законодавства з урахуванням рекомендацій МОН України щодо організації різних форм навчання.

Впродовж навчального року у зв’язку із незначною стабілізацією ситуації на території Шепетівської територіальної громади та звиканням громадян міста до ситуації, що склалася в країні, відповідно до заяв батьків змінювалась форма здобуття освіти окремими учнями, про що свідчать відповідні накази. Станом на 10.05.2023 кількість бажаючих здобувати освіту у змішаному форматі зросла до 441 учня, а це 67% (для 197 учнів 1-4 класів, для 244 учнів 5-9, 11 класів). Враховуючи місткість підвального укриття та велику кількість здобувачів, які обрали змішану форму здобуття освіти, для забезпечення належних та безпечних умов навчання з учнів на паралелі були сформовані групи (для змішаного і дистанційного форматів). Зокрема, з 24 класів на кінець навчального року було сформовано 18 груп для змішаного навчання і 7 груп - для дистанційного навчання. Разом з тим освітній процес відбувався у дві зміни: І зміна – 1-4 класи, ІІ зміна – 5-9, 11 класи (для 6-8 класів навчання у закладі організовувалось через тиждень). Створення ось таких груп призводила до того, що велика кількість учителів-предметників, серед яких і учителі початкових класів, працювали на добровільних засадах, за що сьогодні я вдячна кожному.

Організовуючи освітній процес з використанням технологій дистанційного навчання адміністрація закладу керувалася Положенням про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти, затвердженим наказом МОН України від 08.09.2020 №1115, та власним розробленим Положенням про організацію дистанційного навчання в закладі, схваленим рішенням педагогічної ради від 17.11.2020 (протокол №9). Адміністрацією закладу протягом усього періоду навчання здійснювався моніторинг за охопленням здобувачів освіти дистанційним навчанням, дотриманням учителями-предметниками норм Санітарного регламенту, що набув чинності 01.01.2021, недопущення перевантаження здобувачів освіти навчальними заняттями, що проводились в синхронному режимі з використанням платформи GOOGLE MEET.

У 2022-2023 навчальному році у порівнянні з іншими роками більшого поширення набула сімейна форма навчання. Станом на 01.09.2022 сімейною формою навчання, як було зазначено вище, було охоплено 29 учнів, станом на 10.05.2023 - 38 учнів. Проте, як показав час і спостереження, організація саме сімейної форми навчання у нашому закладі у подальшому бажає кращого, та потребує підтримки у законодавчому полі. До прикладу,

· Легальність і регулювання:

Законодавство повинно чітко визначати правовий статус сімейного навчання і встановлювати процедури для його організації. Наприклад, це може включати обов'язкову реєстрацію сімей, які займаються домашнім навчанням, а також вимоги до батьків щодо освіти та навчальних програм.

· Акредитація і стандарти

Законодавство може передбачати процедури для акредитації сімейних навчальних програм і оцінки їх відповідності навчальним стандартам. Це допоможе забезпечити якість освіти, що отримують діти в домашніх умовах.

· Моніторинг і нагляд

Законодавство може передбачати механізми моніторингу та нагляду за сімейним навчанням. Наприклад, можуть бути встановлені вимоги до звітності батьків про академічний прогрес дитини, або проводитись періодичні оцінки з боку державних органів освіти.

Школа укомплектована висококваліфікованими педагогічними кадрами, що ЗДАТНІ забезпечувати достатній та високий рівні якості викладання з урахуванням змін, що відбуваються в суспільстві і сфері освіти. Так у минулому навчальному році освітній процес забезпечувало 42 педагогічних працівники. За якісним складом педагогічних працівників заклад мав такі дані: 30 педагогів, що становить 71%, мають вищу кваліфікаційну категорію, з них: 10 педагогів, а це 23,8%, мають педагогічне звання «учитель-методист», 8 педагогів (19%) – педагогічне звання «старший учитель». 8 педагогів (19%) мають І кваліфікаційну категорію, 3 педагога (7,1%) – ІІ, 1 педагог (2,4%) – спеціаліст. Та попри такі високі показники, в ході відвідування офлайн і онлайн-уроків, через власні спостереження, за результатами анкетування вчителів та учнів, спілкуючись з учнями та їх батьками, вчителями було визначено низький рівень цифрової компетентності окремих педагогів нашого закладу. Ми маємо розуміти важливість даного аспекту, оскільки сучасний освітній процес все більше стає цифровим і ми повинні не те, що бути готові до використання різних цифрових інструментів для навчання, як вже активно їх використовувати. Ми, адміністрація, намагались зрозуміти – в чому причина? Недостатній досвід чи відсутність бажання? Пошук відповідей допомагав нам, адміністрації, шукати ефективні шляхи вирішення даної проблеми.

З метою удосконалення умінь та навиків роботи з інтернет-сервісами в умовах дистанційного навчання для педагогів проводились заняття-практикуми, майстер-класи по обміну роботи з віртуальною дошкою jamboard в Мeet, зокрема «Віртуальні дошки як сучасний засіб навчання» . З метою розвитку професійної компетентності педагогів, упровадження в практику роботи інноваційних і педагогічних технологій в умовах впровадження нових Державних стандартів, дистанційного навчання, модернізації викладацької діяльності в умовах НУШ, підвищення якості освіти та якості освітньої діяльності в цілому у 2022-2023 н.р. в закладі проходила методична декада «Педагогічний мікс. Освіта майбутнього: вектори розвитку», місячник передового педагогічного досвіду «30 кроків до нової української школи».

Методична робота закладу була спрямована на забезпечення якості освіти та якості освітньої діяльності, надання учням підтримки в освітньому процесі, створення умов, що сприяли б задоволенню освітніх потреб осіб та забезпечували б кожній особі можливість здобуття повної загальної середньої освіти відповідно до державних стандартів. Увесь методичний ресурс був спрямований на розвиток педагогічної та професійної майстерності педагогічних працівників, їх загальної культури, створення умов і мотивації для їх професійного вдосконалення. З цією метою протягом року для педагогів закладу проводились тематичні педагогічні ради, інструктивно-методичні наради, тренінгові заняття, хелпін-форуми, функціонували інформаційно-роз'яснювальні консультункти такі як: «Практичний інтенсив: особливості організації освітнього процесу в закладі в умовах воєнного стану», «Управлінський челіндж з питань оформлення шкільної документації», «Клондайк педагогічних ідей: оцінювання в 5-х класах НУШ», «Педагогічний левелап. Ознайомлення класних керівників 11-х класів та учнів із умовами проведення ЗНО», «Методичний інжиніринг з питань безперервної освіти педагогічних працівників», методичний селф-коучинг «Самонаставництво як технологія професійного розвитку педагога НУШ».

В закладі відбулись тематичні педагогічні ради:

· Якісна освіта в умовах війни та глобальних викликів ХХІ століття.

· Про роботу педагогічного колективу по національно-патріотичному вихованню учнів.

· Про роботу педагогічного колективу щодо реалізації впровадження Концепції НУШ: нові виклики та нові можливості.

· Про якість організації педагогічної діяльності та навчання здобувачів освіти на засадах академічної доброчесності. Педагогіка партнерства – ключовий компонент формули НУШ.

З метою вивчення професійної компетентності та якості педагогічної діяльності вчителів закладу, виявлення проблем, надання конкретної методичної допомоги в минулому навчальному році адміністрацією закладу здійснювалась система заходів по забезпеченню внутрішкільного контролю. Зокрема, відповідно до перспективного плану вивчення стану викладання предметів інваріантної та варіативної складових робочого навчального плану у 2022-2023 навчальному році у школі І ступеня контролю підлягала інформатика, дизайн і технології, варіативна складова, в школі ІІ і ІІІ ступенів – хімія, основи здоров’я, варіативна складова навчального плану. Результати вивчення узагальнені наказами. Враховуючи перспективний план атестації на 2024-2028 н.р., запровадження предметів типової освітньої програми для 5-9 класів закладів загальної середньої освіти, у 2023-2024 н.р. в школі І ступеня заплановано здійснення моніторингу за станом викладання математики, в школі ІІ ступеня – основ правознавства, географії, фізики, біології (курсу «Пізнаємо природу»), фізичної культури.

Важливим напрямком роботи методичної служби у 2022-2023 навчальному році була і залишається організація освітнього процесу для учнів 1-х, 5-х класів. З метою здійснення аналізу та оцінки ефективності діяльності педагогів 5-х класів по дотриманню наступності у навчанні та вихованні п'ятикласників в умовах реалізації Державного стандарту базової середньої освіти, активного обговорення успіхів і труднощів у період проходження ними адаптаційного періоду до умов навчання в основній школі в умовах війни, виявлення причин дезадаптації учнів 5-х класів та розробки корекційних управлінських заходів протягом вересня - жовтня 2022 року, квітня 2023 року адміністрацією школи були відвідані уроки, перевірена уся шкільна документація. На основі усіх результатів та висновків відбулися засідання психолого-медико-педагогічних консиліумів, матеріали вивчення узагальнені наказами по школі. Протягом навчального року, попри неодноразове переривання освітнього процесу через повітряні тривоги, відключення світла адміністрація школи систематично проводила і продовжить роботу в напрямку удосконалення і посилення стимулюючої ролі атестації у фаховому зростанні педагогічних кадрів.

У 2022-2023 навчальному році у закладі успішно атестацію пройшли 12 педагогічних працівників: Горбатюк Т.В., Пилипчук Т.Д., Гетьман О.В., Придачук В.А., Українець О.І., Шнайдер А.Ф., Печенюк А.Ф., Загоронюк Ю.О., Чернега С.М., Лахнік Л.Ф., Ляшук Н.М., Слободенюк І.М. На жаль, педагоги закладу (а це учителі початкових класів та учителі математики та української мови і літератури НУШ) не виявили бажання щодо проходження добровільної сертифікації. Хоча вірю, що поступово ми звикаємо до думки щодо необхідності участі в сертифікації вчителів.

Відповідно до перспективного плану курсової перепідготовки та атестації педагогічних працівників на 2024-2029 роки у 2024 році черговій атестації підлягає 11 чоловік: Месь О.В., Павлова Т.М., Стаднік Н.В., Сідлецька В.В., Линник В.П., Семенюк О.В., Муштин Н.В., Ободянський О.В., Поліщук Л.М., Несвіцька С.П., Буян М.Л. Атестація у 2023-2024 н.р. проходитиме за новим Положенням про атестацію педагогічних працівників, затвердженим наказом МОН України від 09 вересня 2022 року №805, що набирає чинності 01 вересня 2023 року. Тому одним із напрямів роботи методичної служби у новому навчальному році буде опрацювання основних вимог даного Положення та їх дотримання. Попри зміни в атестації, які ви бачите на слайді, незмінним залишається умова допуску до проходження атестації – підвищення кваліфікації. Мінімальний загальний обсяг підвищення кваліфікації, необхідний для проходження атестації, становить не менше ніж 150 годин упродовж п’яти років.

Пріоритетним напрямком методичної роботи у 2022-2023 н.р. залишався розвиток педагогічної та професійної майстерності педагогічних працівників, їх загальної культури, створення умов і мотивації для їх професійного вдосконалення в умовах впровадження Концепції «Нова українська школа». Саме тому, учителями-предметниками 5-6 класів була пройдена курсова перепідготовка з питання реалізації нового Державного стандарту базової середньої освіти згідно Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа». Разом з тим педагоги закладу були активними співучасниками вебінарів, семінарів, тренінгів, круглих столів міського та обласного рівнів:

• практичний інтенсив для вчителів математики, природознавства, основ здоров'я, трудового навчання, які викладають в 5-х класах з питання «Оцінювання в 5 класі НУШ»;

• вебінар з модераторами ПС вчителів біології, географії, хімії, математики, трудового навчання, основ здоров'я з питання «Особливості організації роботи професійних спільнот педагогічних працівників в умовах дистанційного та змішаного навчання під час дії режиму воєнного стану»;

• онлайн-практикум учителів української мови і літератури «НУШ: від профанації до стандарту»;

• вебінар за темою «Урок у новій українській школі»;

• практичний інтенсив для вчителів суспільних дисциплін, які викладають у 5-х класах, з питання «Нові підходи щодо викладання історії та оцінювання учнів»;

• круглий стіл вчителів математики «Математика у закладі ЗСО: виклики сучасності»;

• освітній консалтинг для вчителів 3-х класів «Оцінювання та фіксація результатів навчальних досягнень учнів»;

• інтернет-форум «Науково -методичний супровід педагогічних працівників у світлі Концепції нової української школи»;

• методичний діалог учителів іноземної філології з питання «Сучасні інструменти формувального оцінювання в НУШ» та багато іншого.

Якість надання освітніх послуг Шепетівської СЗОШ №2 підтверджено перемогами учнів у предметних конкурсах, олімпіадах, педагогів – у фахових конкурсах.

Так, у минулому навчальному році 42 учні школи взяли участь у ІІ етапі Всеукраїнських учнівських олімпіад з навчальних дисциплін. З них призових місць було виборено 34: 1 місце – 5 учнів, 2 місце – 10 учнів, 3 місце – 19 учнів. Загалом наші вихованці боролися за перемогу в 15-тьох олімпіадах: з української мови і літератури, англійської мови, математики, фізики, хімії, біології, правознавства, історії, географії, трудового навчання, інформатики та інформаційних технологій, економіки, астрономії, екології.

Три наших олімпійці, Зуєва Ірина з математики, Слюсар Олександр з географії та інформатики, стали призерами ІІІ етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад; Нестерович Вікторія стала учасником обласного етапу з інформаційних технологій. Крім того Слюсар Олександр став переможцем обласного етапу та був учасником всеукраїнського етапу олімпіади з інформаційних технологій. Для урочистого нагородження переможців ІІІ етапу всеукраїнських учнівських олімпіад Зуєва Ірина та Слюсар Олександр були запрошені на церемонію вручення дипломів і грошової премії, яка проходила в актовій залі Хмельницького національного університету. Крім того діти були відзначені премією міського голови.

Школа славиться своїми освітніми надбаннями. І цим я завдячую вам, шановні колеги.

Разом з тим у минулому навчальному році у порівнянні з 2021-2022 н.р. зріс якісний, проте залишився досить низьким кількісний показних участі учнів у конкурсі-захисті науково-дослідницьких робіт МАН. У минулому воєнному навчальному році у написанні робіт МАН взяло участь 4 учасника. З них усі 4 вибороли призові місця в І етапі конкурсу:

· дипломами І ступеня нагороджено Караван Вікторію (секція літературна творчість, науковий керівник Фурман І.О.), Зуєву Ірину (секція географія та ландшафтознавство, науковий керівник Слободенюк І.М.);

· дипломом ІІ ступеня нагороджено Березюка Євгенія (секція математика, науковий керівник Чернега С.М.);

· дипломом ІІІ ступеня нагороджено Комарецьку Ірину (секція англійська мова, науковий керівник Стаднік Н.В.).

Маємо призера конкурсу – захисту науково-дослідницьких проєктів здобувачів освіти 6-8 класів «Перший крок у науку» (2 місце). Це учениця 6-А класу Пилипчук Дарина (науковий керівник Пилипчук Т.Д.).

Неталановитих дітей немає! Кожна дитина унікальна. Головне - вчасно помітити цю унікальність і розпочати її розвивати та вдосконалювати.

З метою стимулювання, визнання та підтримки талановитих особистостей 26 наших дітей з числа учасників та переможців олімпіад, конкурсів на святі «Зоряні обрії» були нагороджені премією.

Загалом на преміювання (за погодженням батьківських комітетів) було виділено 2500 грн батьківської допомоги.

Успіхи учнів – це результат щоденної вашої праці, шановні колеги. Тому, велике вам спасибі за творчу, наполегливу та невтомну працю. Ваші досягнення - це дійсно вагомий внесок у майбутнє країни та підтримка авторитету школи.

А ось результати участі наших учнів у Міжнародному конкурсі знавців української мови імені Петра Яцика та у Міжнародному мовно-літературному конкурсі студентської та учнівської молоді імені Тараса Шевченка за 2022-2023 н.р. потребують більш ефективної і якісної роботи учителів української мови і літератури у підготовці учнів у цьому навчальному році.

Успіхи наших вихованців починаються з творчого педагога. За підсумками обласної постійно діючої виставки «Освіта Хмельниччини на шляхах реформування - 2022» з 3 поданих робіт, з яких 2 індивідуальні, 1 колективна, призову кількість балів отримало 3 учасника: 2 місце – Кавалер Л.П., вчитель початкових класів, практичний психолог і соціальний педагог Придачук В.А., Гетьман О.В. у складі міської творчої групи; 3 місце – учитель української мови і літератури Короташ Т.В. Проте аналіз діаграми, що на екрані, дав можливість визначити наступний пріоритетний напрямок методичної роботи на 2023-2024 н.р.. Зокрема, презентувати на виставку «Освіта Хмельниччини на шляхах реформування – 2023» більшу кількість розробок творчих робіт.

Пріоритет №3- компенсація освітніх втрат

Час диктує зовсім нові умови. Сьогодні з’явився новий термін «освітні втрати».

Нестабільні умови навчання, зниження мотивації та нестабільний психоемоційний стан учнів та вчителів в умовах воєнного стану, - все це спричинило втрату якості освіти (результатів навчання) та освітні втрати (втрата контингенту учнів, втрата навчального часу, втрата живого спілкування). Тому третім пріоритетним напрямком роботи адміністрації закладу було – відстеження динаміки навчальних досягнень учнів, виявлення та подолання освітніх втрат. Інструментами дослідження у 2022-2023 н.р. були - проведення діагностичних робіт у вересні-жовтні 2022 року, у квітні 2023 року – моніторингу з української мови, математики, історії України, англійської мови. Адміністрацією закладу було зібрано дані щодо академічної продуктивності учнів для кожного класу і кожного предмету за підсумками ІІ семестру та навчального року, проаналізовано результати випускників 11-х класів за підсумками національного мультипредметного тесту. Отримані дані дали змогу адміністрації порівняти результати навчання за 2021-2022 н.р. і 2022-2023 н.р., порівняти результати семестрового та річного оцінювання і порівняти результати між різними групами учнів, зокрема тими, що здобували освіту у змішаному форматі та тими, що навчались дистанційно.

Аналізуючи стан успішності учнів за минулий навчальний рік, бачимо наступне:

за узагальненою інформацією ІІ семестр (а отже і навчальний рік) завершили 648 здобувачів у 24 класах: 10 класів І ступеня – 266 здобувачів, 12 класів ІІ ступеня – 339 здобувачів, 2 класи ІІІ ступеня – 43 здобувачі. Середня наповнюваність класів на завершення навчального року по школі становила 27 учнів.

За підсумками 2022-2023 навчального року високий рівень продемонстрували і були нагородженні Похвальним листом «За високі досягнення у навчанні» 29 учнів, що становить 7,6% учнів 5-8 класів. Це на 2,7% менше у порівнянні з попереднім навчальним роком і на 4,5% менше у порівнянні з 2020-2021 навчальним роком. Крім того, враховуючи звільнення дев'ятикласників і одинадцятикласників від проходження державної підсумкової атестації у 2022-2023 навчальному році, 1учениця Сторожук Валерія отримала свідоцтво про здобуття базової середньої освіти з відзнакою, 2 учні (Слюсар Олександр, Березюк Євгеній ) - свідоцтва про здобуття повної загальної середньої освіти з відзнакою з нагородженням Золотою і Срібною медалями відповідно. Прикро, що 2 учениці (Короташ Поліна, Салова Ольга) завершили навчання, маючи лише по одній оцінці достатнього рівня (оцінки середнього і початкового рівнів відсутні). Причинами такої ситуації вважаю відсутність належного контролю за станом успішності учнів, якості їхньої підготовки як класних керівників, так і батьків самих учнів, зміна пріоритетів в освіті для дітей війни, зниження мотивації до навчання через нестабільні умови навчання тощо. Серед дев’ятикласників учні, що мали по одній оцінці достатнього рівня з відсутністю оцінок середнього і початкового рівнів, відсутні.

Найвищий показник навченості за підсумками ІІ семестру мали учні 11-А, 8-А, 5-А класів (кл.кер. Гетьман О.В., Українець О.І., Ануфрієва І.В.), що відповідає достатньому ступеню навченості за шкалою для визначення ступеня навченості учнів, найнижчий показник навченості мали учні 6-Б, 7-Б, 7-В, 8-Б, 8-В, 9-Б класів (кл.кер. Самойлович Л.І., Придачук В.А., Слюсар А.М., Слободенюк І.М., Кучерук І.В., Стаднік Н.В.), що відповідає критичному ступеню навченості. Причинами такої ситуації є: неналежний (або відсутній) контроль за успішністю учнів з боку класних керівників та батьків, нестабільні умови навчання, зниження мотивації та нестабільний психоемоційний стан учнів та вчителів. Разом з тим з слайду видно похибку між результатами навчання за ІІ семестр 2021-2022 і 2022-2023 навчальних років. Тож бачимо погіршення результатів навчання у ІІ семестрі 2022-2023 навчального року в 6-А, 6-Б, 7-А, 7-В, 8-А, 8-Б, 8-В, 9-Б класах (кл.кер. Пилипчук Т.Д., Самойлович Л.І., Месь О.В., Слюсар А.М., Українець О.І., Кучерук І.В., Слободенюк І.М., Стаднік Н.В.).

Однак, порівняльний аналіз ПЯН (показник якості навченості) річного оцінювання з семестровим свідчить про покращення ситуації в закладі. Зокрема, показник якості навченості з похибкою у 5-10% зріс у 5-А, 5-Б, 6-Б, 7-А, 8-Б класах (кл.кер. Ануфрієва І.В., Сідлецька В.В., Самойлович Л.І., Месь О.В., Слободенюк І.М.). Практично відсутні розбіжності між семестровим і річним оцінюванням у 2022-2023 н.р. в 7-Б, 11-Б класах (кл.кер. Придачук В.А., Чернега С.М.), що свідчить про здійснення об’єктивного оцінювання протягом навчального року.

З метою здійснення глибокого аналізу результатів річного оцінювання адміністрацією закладу було здійснено моніторинг успішності учнів 5-9, 11 класів у розрізі навчальних предметів. Такий моніторинг дав можливість виявити предмети, з яких учні мають труднощі. Дану статистику зараз ви бачите на екрані. Зокрема, аналіз відомостей про рівень навчальних досягнень за 2022/2023 навчальний рік свідчить про найбільшу кількість учнів, що мали початковий рівень, з англійської мови (13 учнів – 3,4%), з математики (11 учнів – 2,9%), з біології (11 учнів – 2,9%), з хімії (10 учнів – 2,6%), з інформатики (9 учнів – 2,4%), менша кількість учнів із зарубіжної літератури (6 учнів – 1,6%), з української літератури (5 учнів – 1,3%), з історії (3 учні – 0,8%). Крім того, найбільше таких учнів було саме у 8-х класах. Прикрим є те, що 1 учень 6-Б класу має річну оцінку початкового рівня з образотворчого мистецтва, 1 учень 8-В класу – з фізичної культури.

Важливим інструментом для оцінки якості освіти в закладі є результати зовнішнього незалежного оцінювання. Уже другий рік поспіль українські випускники складають його у вигляді мультипредметного тесту, який у 2023 році складався з обов’язкових української мови, математики і третього предмета на вибір. Так з 43 випускників 11-х класів на проходження тесту зареєструвався 41 учень, 2 учні не реєструвались. Результати попереднього опитування дали змогу адміністрації визначити середній бал національного мультитесту; розглянувши результати за окремими предметами, визначити сильні та слабкі сторони в навчанні з конкретних дисциплін, провести спостереження за динамікою змін у навчанні дітей з їх попередніми оцінками, та зробити висновки про ефективність освітнього процесу в нашому закладі.

З огляду на те, що середній бал наших випускників, з числа опитаних, з української мови склав 149 балів, з математики - 133 бали, з історії України- 145 балів, з біології – 140 балів, з англійської мови – 160 балів, саме математика потребує більшої уваги у нашому закладі.

Приємним є те, що випускники, готуючись до ЗНО - 2023 у непростих психологічних умовах, отримали досить високі бали. Це Накутний Влад, учень 11-А класу, з математики набрав 30 балів з 32, Тимощук Анастасія, учениця 11-Б класу, з української мови набрала 41 бал з 45, Дячук Руслан, учень 11-Б класу, з історії України отримав 50 балів з 54. Це Слюсар Олександр, учень 11-А класу, який з української мови набрав 42 бали з 45 можливих, з математики - 28 балів з 32, з англійської мови 27 з 32 можливих. Прикро, що 1 учениця 11-А класу тест з математики не склала.

Звичайно нас не могло не цікавити як склали тест наші випускники як в розрізі класів, так і в розрізі предметів. В опитуванні взяло участь 18 учнів 11-А класу і 17 учнів 11-Б класу. Кількість учнів, що склали тест за шкалою 180-200 балів четверо, що становить приблизно 11% опитаних, - з української мови, математики, історії. Це Слюсар Олександр, Накутний Влад, Тимощук Анастасія, Дячук Руслан, про них говорилося вище. Як бачимо з даного слайду, найбільша кількість учнів 11-А класу тих, хто за 200-бальною шкалою, отримали 140-159 балів, що за 12-бальною шкалою відповідає достатньому рівню навчальних досягнень учнів. А саме: з української мови таких учнів 12, що становить 66% опитаних, з історії України - 10, а це 77%. Найбільша кількість учнів 11-Б класу теж тих, хто за 200 бальною шкалою, отримав 140-159 балів. З української мови таких учнів нараховується 12, це 71% опитаних , з історії України - 7, що становить 58% опитаних.

11-А клас

Предмет Не склав 100-119 120-139 140-159 160-179 180-200
Математика 1 2 4 7 3 1
Укр.мова - - 2 12 3 1
Історія - - 2 10 1 -
Англ.мова - - - 2 2 -
Біологія - - - 1 - -
Фізика - - - - - -

11-Б клас

Предмет Не склав 100-119 120-139 140-159 160-179 181-200
Математика - 5 7 5 - -
Укр.мова - - 4 12 - 1
Історія - - 4 7 - 1
Англ.мова - - - 1 - -
Біологія - - 2 1 - -
Фізика - - 1 - - -

Порівняльний аналіз залученості учнів теж доводить той факт, що таким предметам як математика і українська мова, що є обов’язковими, історії України потрібно надавати більше уваги, посилити вимоги до викладацької діяльності у підготовці дітей до ЗНО. Хвилює і низька залученість наших випускників до складання тесту зокрема з англійської мови (6 учнів). Попри популярність даного предмету та важливість мовної освіти в наш час, 88 % наших випускників уникнули у 2023 році складання тесту з даного предмету. Що стало причиною даної ситуації? Діти не вбачають в англійській мові значущості для свого майбутнього чи, можливо, відчуття недостатньої підготовки або низького рівня знань змусили їх здійснити вибір іншого предмета, який їм здавався більш цікавим або важливим для їхньої подальшої освіти чи професійної кар'єри. Питання риторичне, адже вибір 74% учнів історії України більше може свідчити про загострення в дітей почуття патріотизму в умовах війни, посилення їх бажання зрозуміти минуле наших предків з тим, щоб вплинути на сьогодення, а ніж про міцність їх знань з даного предмета. Як бачимо втрати є і тут…

Тож завданням адміністрації та самих педагогів на 2023-2024 н.р. буде відзнайти відповіді на дані запитання.

Лише зазначу, що популярність англійської мови на ЗНО чи історії України не означає, що інші предмети менш важливі або не потребують уваги. Успішна освіта передбачає розвиток знань і вмінь у різних областях, і кожен предмет має свою роль у забезпеченні повноцінної освіти.

Чи маємо ми втрати в навчальному часі? Звісно, маємо… З огляду на те, що норма закону щодо тривалості навчального року в 175 днів у нашому закладі виконана, ми маємо втрати і тут (хоча на час воєнного стану ця норма призупинена). Неодноразове переривання навчальних занять через повітряні тривоги, відсутність світла та інтернету, невчасне приєднання дітей на онлайн-уроки, дистанційне навчання через телефони, що уповільнювало темп роботи як дітей, так і педагогів – все це, безумовно, вплинуло на якість освіти.

Проведені дослідження дозволили розробити ряд управлінських рішень для подолання втрат у результатах навчання учнів і, відповідно, у якості освіти, що стануть пріоритетними завданнями у роботі методичної служби на 2023-2024 н.р.:

• спільно із засновником закладу освіти створити умови для повернення більшої кількості учнів до очного навчання;

• розробити заходи, що дозволили б компенсувати освітні втрати;

• розробити стратегії адаптації освітнього процесу закладу до роботи в умовах зміни режимів навчання;

• посилити роботу в частині надання підтримки педагогічним працівникам щодо підвищення кваліфікації та професійного вдосконалення з питань методики роботи в умовах змішаного навчання;

• продовжити працювати над створенням методичної системи у підтримці цифрової компетентності педагогів;

• здійснювати психологічний супровід дітей, у яких виявлено навчальні втрати;

• підвищення професійної компетентності практичного психолога та соціального педагога у напрямі оволодіння сучасними технологіями психологічної допомоги.

Задля досягнення вищеперерахованих завдань на 2023-2024 н.р. заплановані наступні тематичні педради:

• Освітні втрати: сутність, причини, наслідки та шляхи подолання.

• Інструментарій сучасного вчителя в епоху спілкування через монітор комп’ютера.

• Розвиток резилієнтності як передумова психологічного здоров’я учнів і педагогів в умовах війни.

Сьогодні ми піднімаємо питання освітніх втрат, а це втрата контингенту учнів. У період з вересня 2022 по травень 2023 року відбувався рух дітей з числа тимчасово переміщених та з числа тих, хто відвідував школу за кордоном. Так у період з вересня по травень відбулось зменшення кількості учнів з числа внутрішньо переміщених, які тимчасово здобували освіту у закладі, - з 10 до 7 осіб, 12 учнів вибули через продовження навчання в школах за кордоном. Крім того, вибували діти і в інші заклади міста. Таких дітей було 2. Постійна міграція дітей відбувалась і впродовж літа. Сьогодні ми маємо 12 учнів, які через переїзд або інші причини не продовжать навчання у нашому закладі з 01.09.2023. Приємним є і те, що влітку ми здійснили набір 9 учнів у 2-9 класи і 43 учнів у 1-ші класи. Тож на сьогодні ми маємо 604 учні, що на 9% менше у порівнянні з попереднім навчальним роком. Водночас приємно визнати те, що наш заклад займає третє місце по наповнюваності учнів у класі у рейтингу 12 закладів ЗСО Шепетівської міської територіальної громади, що є важливим показником якості освітнього процесу та ефективності діяльності школи в цілому.

Тож наступним нашим спільним завданням на 2023-2024 н.р. буде не лише утримати, а й збільшити кількість здобувачів, адже це наші з вами робочі місця і досягнути цього ми зможемо, організовуючи якісний освітній процес в умовах змішаного навчання, успішно поєднуючи очний і дистанційний формати.

З 03 липня 2023 року за рішенням сесії міської ради від 25 травня 2023 року наш заклад змінив тип та назву. Тобто, відтепер ми - Гімназія №2 Шепетівської міської ради або за скороченим варіантом Шепетівська гімназія №2. Трансформація зі школи І-ІІІ ступеня у гімназію теж викликала певні занепокоєння серед дітей, батьків, і нас, учителів, та вплинула на декілька аспектів, включаючи контингент учнів та працевлаштування наших педагогів, які залишились без годин.

В житті нічого немає постійного або як кажуть: «Нічого немає стійкого, крім зміни». Тож і в адміністративному складі теж відбулись зміни. Життя – це рух. Тож і ми маємо рухатись далі…

Пріоритет №4 - створення психологічного комфорту

Життя схоже на каву в чашці. Іноді солодке, а іноді гірке. Але головне в житті не смак кави, а з ким ви її п’єте. Тож адміністрація закладу спільно з психологічною службою у минулому навчальному році працювали на нашому освітньому фронті, який теж потребував згуртованості, чіткості, порозуміння. Нашим завданням було утримати сприятливий психологічний клімат у закладі попри усі труднощі, що є важливим для забезпечення успішного навчання та загального добробуту усіх учасників.

Відкритість та ефективна комунікація, взаємоповага та підтримка, відкритість до різноманітності, підтримка для особистого та професійного розвитку, відкритість до змін, визнання досягнень – ось декілька основних принципів, якими керувалась адміністрація для створення позитивного та підтримуючого середовища. Важливою ділянкою інноваційної роботи психологічної служби було проведення психолого-педагогічних тренінгів, семінарів тощо. Більш детально на цьому зупиниться у своєму виступі практичний психолог.

Пріоритет №5 – тримаймо стрій

За рік війни ми стали міцнішими за бетон і сталь. Тож варто продовжувати щодня, нехай маленькими кроками, йти до своєї мети – до перемоги, тримаючи оборону на освітянському фронті, пам’ятаючи, що за цим усім стоять діти – наше майбутнє, майбутнє української нації.

Ми готові до нового 2023-2024 навчального року:

· розроблено усю необхідну документацію гімназії, що регулюватиме освітній процес: Статут, освітню програму та навчальні плани, річний план, Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти в гімназії тощо.

· Маємо дозвіл обласної комісії на використання укриття на 350 осіб.

· Школа укомплектована педагогічними кадрами на 100%.

· Учні 1-х, 2-х, 3-х, 9-х класів забезпечені підручниками на 100%, гірша ситуація у 4-х і 8-х класах (підручників не вистачає, бо йдуть великі класи) і вкрай складна ситуація у 5-х, 6-х класах – класах НУШ. Проте Департамент обіцяв забезпечити підручниками дітей до 1 вересня, але лише тих авторів, які дали дозвіл на безкоштовний друк. Втім усі версії електронних підручників є на сайті закладу.

Наше сьогодення сповнене раптовими змінами, невизначеністю і втратами. Але ми стартуємо.. і розпочинаємо 1 вересня святом Першого дзвоника.

Наші діти продовжать вчитися та вперто здобувати знання. У якому форматі навчатимуться - залежить від вибору батьків форм навчання. За попереднім опитуванням маємо 498 дітей, чиї батьки виявили бажання, щоб їх діти здобували освіту офлайн, тобто у звичному форматі – за партами, 17 – онлайн, тобто з використанням комп’ютерної техніки, 38 - за сімейною формою, перебуваючи за кордоном і 43 досі не визначились. Маю лише нагадати, що впродовж року дане рішення може змінюватись, та воно має бути виважене та обґрунтоване. Тож згідно отриманих даних, враховуючи можливості підвального укриття, ми навчатимемось у дві зміни: 1-6 класи – у першу, 7-9 класи – в другу.

Якою буде структура навчального року – залежатиме від безпекової ситуації в місті. Враховуючи зміни дат святкових днів, на сьогодні пропонуємо наступну структуру навчального року:

І семестр: 01.09 – 22.12.2023
ІІ семестр: 15.01 – 31.05.2024
Канікули:
· осінні: 23.10 – 29.10
· зимові: 25.12.2023 – 14.01.2024
· весняні: 25.03 – 31.03.2024

У народі кажуть, що вдалий початок – половина справи. А як вдало розпочати, от наприклад, новий 2023-2024 н.р.?

Астрологи радять запастися почуттям гумору, бо він врятує від витівок зірок і планет, синоптики – знеболювальним, бо атмосферні фронти надокучатимуть головним болем, психологи – розслабитися, тренери з фітнесу – глибоко вдихнути… А якщо без жартів, то нехай все, що ми шукаємо, знайдеться…Все, на що сподіваємось, станеться…Про що мріємо – збудеться…

Дякую за увагу!



Фінансовий звіт використаних коштів за період з червня 2022 року по червень 2023 року у Шепетівській СЗОШ №2 І-ІІІ ступенів

№ п/п Придбано матеріальних цінностей Сума Придбано в т.ч.
бюджет місцевий бюджет (фонд розвитку міста) Спецфонд 02 Батьк. Фонд 03 Спонсорська допомога
1. Миючі засоби, туалетний папір, дезинфікуючі засоби 1875 570 304 1001
2. Медикаменти 6584 6584
3. Заправка та ремонт картриджів,чорнила, матеріали до комп.техніки 1030 8410 385
4. Шкільна документація (2022р. і 2023р) 15923 15923
5. Канцтовари 21980,53 21980,53
6. Канцтовари для дітей-сиріт 3900 3900
7. Господарчі товари, крейда, фарба 22432 22043 389
8. Електротовари (розетки, лампи, автомат 3-х фазний) 838 838
9. Газовий конвектор 13500 13500
10. Придбання телевізорів (1шт) 16999 16999
11. Фліп-чарти 2 шт. 10428 10428
12. Лінолеум (каб.№24) – 36 м. кв. 13031,50 13031,50
13. Двері в спортзал (запасний вихід) 27500 27500
14. Вікна металопластикові - Каб.№43 - Каб.№45-2шт., каб.№24-2 шт. - Каб.№49 -4шт., каб.№42 (препарат.)-1шт - Їдальня - Каб.№16-1шт.,І пов.-6шт.,ІІ пов.-4шт.(нова школа) - Вікна в спортзал (7шт.-59,22 м кв.) - Шепетівська міська рада - БО «МБФ «Руки друзів» 4/49478 4/49900 5/98380 5/98500 11/199900 7/232067 3/ 66174 – їдальня, 14/220409 – коридори в старій школі
15. Кулер для води в учительську 5700 5700
16. Хромбуки -5шт. 32673 32673
17. Скул-бокс від ЮНІСЕФ (канцтовари для дітей) 4136 4136
18. Спортивний інвентар (від ЮНІСЕФ) 20100 20100
19. Генератор бензиновий однофазний принтер Епсон, ксерокс (від «Руки друзів») 6120 8328 14280 6120 8328 14280
20. Рюкзаки для дітей-сиріт-13шт від ЮНІСЕФ 8020 8020
21. Інтерактивна дошка, проектор («Руки друзів») 22196 17671 22196 17671
22. Капітальний ремонт системи пожежної сигналізації 673121 673121
23. Проектно-кошторисна документація на фасад 180000 180000
24. Засоби пожежної безпеки (придбання (3шт.) та перезарядка вогнегасників, перевірка гідрантів, пожежний інвентар) 9451 9451
25. Запчастини до модульної котельні
26. В укриття двері, відсів, унітаз, умивальник, проведення електромережі 48860 48860
27. Велопарковка 6000 6000
28 Кронштейни 1925 1925
РАЗОМ 2237175 1784365,03 3003 1001 448806

Для перегляду презентації до Звіту директора школи скористайтесь наступним посиланням:

https://drive.google.com/file/d/1BvaC7pMsOUGtPJJuj5WdOPCaVjlzx3X5/view?usp=sharing

Кiлькiсть переглядiв: 27